Het schandaal rond de sjoemelsoftware van Volkswagen voor dieselauto’s ijlt nog flink na bij autofabrikanten. Nederlandse leaserijders kijken echter maar naar één ding: de fiscale bijstellingsregeling voor het privégebruik van de leaseauto.

Dat stelt leasemaatschappij Leaseplan vrijdag tegenover De Telegraaf (Blendle).

“Berijders maken zich geen zorgen over dit soort zaken. Het draait allemaal om de bijtelling”, zegt de woordvoerder van Leaseplan op vragen van De Telegraaf over de impact van Volkswagenschandaal op de leasemarkt.

Bij Nederlandse leaserijders is er dan ook geen roep om auto’s met sjoemelsoftware aan te passen. Wel is er volgens Leaseplan meer druk vanuit de overheid om zuinig rijgedrag te stimuleren, met het oog op milieudoelstellingen om het uitstoot van CO2 te verminderen.

Dieselschandaal Volkswagen

Het Volkswagen-schandaal rond de sjoemeldiesels draait overigens niet om de uitstoot van CO2, maar om het manipuleren van tests waarbij de uitstoot van stikstofoxide wordt gemeten.

Volkswagen zelf is nog altijd hard bezig om de deuk in de reputatie van het Duitse autoconcern te herstellen. Financieel topman Frank Witter van Volkswagen verklaarde eerder deze week in een brief aan de activistische aandeelhouder TCI dat het bedrijf deze zomer met een nieuwe strategie en financiële doelstellingen naar buiten komt.

Witter stelde verder dat Volkswagen nu verschillende prioriteiten heeft, waaronder het vinden van een oplossing voor de miljoenen auto's met sjoemelsoftware, het achterhalen van de oorzaak van de fraude en het veranderen van de bedrijfscultuur. Deze punten zullen aan bod komen in het toekomstplan dat Strategie 2025 heet.

Schonere diesels

Afgelopen maart bleek dat het voor autofabrikanten lastig blijft om dieselauto's schoner te krijgen. Onderzoeksinstituut TNO constateerde toen dat er een behoorlijk verschil is tussen de uitslag van de toelatingstest, op grond waarvan de voertuigen de weg op mogen, en de uitstoot in de praktijk.

Volgens de cijfers van TNO scoren vooral de Volkswagen Passat CC, de BMW 518, de Opel Zafira en de Mercedes-Benz C220 op de weg slecht. De Peugeot 308 en de Audi Q7 krijgen ook een onvoldoende. Alleen de uitstoot van de BMW 530 komt in de buurt van de strenge Europese normen.

De resultaten waren voor TNO aanleiding om samen met overheden én fabrikanten te kijken naar een beter en realistischer systeem om praktijkemissies te bepalen en te handhaven.

Volgens TNO kan uit de cijfers niet de conclusie worden getrokken dat de verschillen tussen de test en de resultaten op de weg het gevolg zijn van 'sjoemelsoftware'.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl